Prima pagină > Părerea mea, Revoltător > Birocraţia comunistă e nemuritoare

Birocraţia comunistă e nemuritoare


Oricât de mult capitalism sălbatic am pompa în România şi oricâţi „crini”, „patrici” şi „tăricei” ar răsări în marea şi minunata grădină a patriei, vechile metehne comuniste se pare că nu vor pieri niciodată.

De curând am primit prin poştă o recomandată de la Ministerul Finanţelor, mai precis Administraţia Financiară Sector 2, Direcţia taxe şi impozite,  conţinând o decizie pentru restituirea unei mici părţi din impozitul pe venit, plătit anticipat, pentru anul 2008.

Asta pentru că sunt băiat bun şi muncitor şi am muncit din greu pe bani puţini. Şi deşi nu aveam decât o singură sursă de venit şi lucram doar în baza unui contract de cesiune a drepturilor de autor, am depus conştiincios, prin poştă şi pe banii mei, declaraţia specială de venit, celebrul formular 200.

Aşa cum făcusem şi în alţi ani, am fost la Trezoreria sectorului 2 să-mi ridic banii. O sumă mică, doar 40 de RON, dar foarte importantă pentru mine, având în vedere situaţia mea actuală.

Acolo era lume puţină şi la ambele ghişee pentru restituiri, nu era nimeni, nici la rând nici pe partea cealaltă. Cu toate acestea, tipa căreia i-am făcut semn să vină la ghişeu de la biroul la care stătea, mi-a spus că ceea ce am primit eu este doar decizia de impunere şi trebuie să mă duc la sediul din C.A Rosetti, pentru a mi se da înştiinţare, urmând apoi să fiu programat pentru restituirea banilor.

Din experienţa anilor trecuţi, ştiam că în C.A. Rosetii se fac operaţiuni numai pentru persoane juridice, deoarece mai fusesem acolo odată şi mă trimiseseră la sediul din strada Avrig. Aşa că i-am spus funcţionarei acest lucru încercând să-mi păstrez calmul.

Duduia o întreabă ceva pe o colegă de alături şi îmi spune că trebuie să merg la sediul din strada Avrig, pentru a primi înştiinţarea. Am plecat într-acolo, nu înainte de a-mi exprima admiraţia pentru minunatul sistem birocratic şi extraordinara organizare din Ministerul de Finanţe.

La sediul din Avrig, ce credeţi că-mi spune domniţa de la ghişeu după ce am aşteptat-o să se întoarcă din pauza de recreere? Aţi ghicit! Trebuie să merg la sediul din C.A. Rosetti pentru înştiintare şi programare, care poate fi făcută pe loc, sau la o dată ulterioară.

Nu mai pun la socoteală faptul că la sediul din C.A. Rosetti, dacă nu ajungi până la ora prânzului, trebuie să aştepţi afară două ore, cât timp au ei pauză.

Deci să recapitulăm. Mi s-a reţinut impozitul pe venit la sursă, în anul 2008, firma plătind anticipat suma respectivă. Eu, băiat conştiincios, declar venitul pe anul respectiv şi trimit declaraţia prin poştă (taxa 5 RON) .  Asta pentru că anul acesta ministerul nu mai suportă cheltuielile de expediţie a declaraţiilor fiscale. Administraţia Financiară îmi trimite tot prin poştă o recomandată, pe care am ridicat-o cu buletinul, după ce am stat la una din cozile Poştei Române, care se mişcă ca melcul.  Recomandata conţine declaraţia de impunere pentru regularizarea plăţilor pe anul trecut. Cu această declaraţie, trebuie să mă duc înapoi la Administraţia Financiară, cea care a emis-o, pentru a mi se da o înştiinţare de plată şi o programare la Trezorerie, cu toate că anul trecut am fost direct la Trezorerie, fără să mai fie nevoie de înştiinţare. Şi toate astea pentru 40 de RON amărâţi.

Ce să mai zic? Mai am puţin şi încep şi eu să scriu România cu doi de „r” şi cu „a” în loc de „â”.

Update: Am fost şi la sediul din strada C.A. Rosetti. Doamna de la ghişeu mi-a spus imediat că banii vor fi trimişi automat prin Poşta Română. I-am explicat că, în declaraţia de venit, am optat pentru plata în numerar la trezorerie. Mi-a răspuns că nu depinde numai de mine cum se face plata, deoarece lor li se impun nişte reguli (??).

Am reuşit cu greu să-i explic şi ce mi-au spus celelalte colege ale ei, pentru că m-a întrerupt de mai multe ori cu întrebarea: „Cine v-a spus?” În final a mai verificat o dată în calculator, după care mi-a dat răspunsul final: „Sumele mai mici de 150 RON se restituie automat prin mandat poştal.”

Oare de ce nu mi s-a spus de la început acest lucru şi a trebuit să fac trei drumuri aiurea?! Acum mă rog la Dumneazeu ca Poşta Română să îmi trimită banii în mai puţin de un an, să nu piardă mandatul şi să nu uite să îmi trimită avizul de primire a mandatului, cum am mai păţit şi alte dăţi.

  1. vineri 20 Noiembrie, 2009 la 12:29 am

    Bine ai venit in realitatea de zi cu zi.
    Mai trebuie sa spunem ca nimeni nu vede nici o dobanda, nici o penalizare pentru ca ne-au folosit banii luni de zile ? Sa vezi daca nu dam NOI banii cum se calculeaza penalitatile….

    Cine ramane in tara aceasta cand are posibilitatea de a pleca, are o problema (medicala) spun eu.

    • dantanasescu
      vineri 20 Noiembrie, 2009 la 1:39 pm

      Stai liniştit că nu e prima dată când trec prin chestii de acest gen. Asta mi s-a părut doar cea mai stupidă din ultimul timp.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

