Prima pagină > Foto, Politică, Părerea mea > Alegeri prezidenţiale 2009 – Semiotică şi imagistică

Alegeri prezidenţiale 2009 – Semiotică şi imagistică

Sâmbătă 21 Noiembrie, 2009 Lasă un comentariu Go to comments

Am colindat zilele acestea prin Bucureşti şi am făcut câteva fotografii cu afişajul electoral din actuala campanie pentru alegerile prezidenţiale din 22 noiembrie.

Scopul a fost să fac o analiză  din punct de vedere al mijloacelor, a mesajelor folosite şi al imagisticii, a campaniei principalilor candidaţi la cea mai înaltă funcţie din statul român.

Este o analiză fără pretenţii, pentru că am fost numai prin anumite zone din Bucureşti pe unde am avut treabă şi nu am studiat toate mijloacele de propagandă folosite şi toate mediile de comunicare. M-am rezumat doar la afişajul stradal şi numai pentru candidaţii mai importanţi care au fost cât de cât vizibili în peisajul urban.

Mai întâi câteva consideraţii generale.

Mai toţi candidaţii au o notă comună în mesajul electoral: Eu sunt băiatul bun, ăilalţi sunt băieţii răi, deci votaţi-mă pe mine! Acest lucru arată că pentru ei lupta pentru putere este mai importantă decât interesele ţării, fiind motivaţi doar de opoziţia cu adversarii politici.

Mircea Geoană este de departe cel mai prezent pe străzile capitalei, bannerele sale fiind puse din stâlp în stâlp, mai puţin acolo unde este un indicator pentru o spălătorie auto, un hypermarket sau altceva.

Traian Băsescu este campion la panourile de mari dimensiuni în special cele care sunt afişate pe clădiri.

Crin Antonescu foloseşte şi panourile mobile, montate pe maşini şi însoţite de mesaje audio.

Sorin Oprescu este destul de bine reprezentat, undeva între Geoană şi Băsescu, fiind întrecut de Băsescu doar la panourile mari. Pe şoseaua Pantelimon între Obor şi intersecţia cu şoseaua Iancului, are bannere din stâlp în stâlp, la fel ca Geoană în alte locuri.
George Becali, Corneliu Vadim Tudor, Constantin Rotaru şi Remus Cernea sunt slab reprezentaţi, cu o singură variantă de banner, iar mesajul electoral este nu prea inspirat, sau expirat în cazul lui Vadim.

Şi acum să îi luăm pe rând.

Traian Băsescu

Sloganuri: „Băsescu luptă pentru tine.” „Voi sunteţi adevărata majoritate” „De ce le e frică, nu scapă. Hai la referendum!”

Dintre toţi candidaţii, Băsescu are cel mai sofisticat mesaj electoral, dar în esenţă este acelaşi cu cel din 2004, când a obţinut actualul mandat: „Eu sunt justiţiarul neînfricat, care luptă pentru popor, dar sunt mereu victimă a sistemului ticăloşit de sorginte comunistă, prin urmare nu pot să fac nimic. Cu toate astea eu sunt ultima voastră speranţă aşa că votaţi-mă!”

Traian Băsescu mai apelează şi la o dublă manipulare în cazul mesajului legat de referendum. Pe de-o parte, fixând referendumul în ziua alegerilor şi aţâţând populaţia asupra parlamentarilor, văzuţi ca pricina tuturor relelor, caută să atragă un număr mare de votanţi. Pe de altă parte, atribuindu-şi meritul pentru această iniţiativă, manipulează electoratul prin metoda numită „piciorul în uşă” sau „calul troian”. Dacă participaţii la referendum au votat „da”, următorul pas firesc este să-l voteze pe marinar preşedinte.

Din punct de vedere al imagisticii, Băsescu apelează din plin la acelaşi limbaj corporal agresiv, menit să se adreseze direct cetăţeanului de pe stradă. În ceea ce priveşte culorile, pe lângă portocaliul consacrat este folosită o nuanţă de verde similară cu cea a brand-ului „Cosmote”, o altă culoare cu mare impact la public.

Mircea Geoană

Slogan: „Împreună învingem”

Mircea Geoană profită de criza economică pentru a marşa puternic pe soluţia de stânga. El este al poporului, pentru popor şi împreună cu poporul va învinge. Avem aici şi o tentă a la Băsescu, de răzbunare pe opozantul politic. Împreună îl vom da jos pe dictatorul care a dus ţara la dezastru.

Ca să ne convingă şi mai mult cât de socialist este, Geoană nu se sfieşte să arate mult roşu în bannerele şi panourile de campanie. Dacă mai punem la socoteala cravata roşie şi urechile ce amintesc de tovarăşul Ceauşescu, tabloul este complet.

Crin Antonescu

Sloganuri: „Scoatem România din criză” „Revoluţia bunului-simţ”

Mesajul liberalilor este puţin ipocrit, având în vedere că în momentul declanşării crizei erau la guvernare alături de PD-L, iar prim-ministru era Călin Popescu Tăriceanu. Probabil că prin aceasta vor să se disculpe şi să arunce vina asupra actualilor adversari politici.

Chestia cu revoluţia bunului-simţ vrea să sugereze diferenţa dintre bădărănia lui Băsescu şi rafinamentul şi elitismul specific liberal al lui Antonescu. Totodată poate fi interpretată şi din perspectiva alegătorului, ca prin votul acordat candidatului pnl-ist, să dea dovadă de un bun-simţ revoluţionar.

Din punct de vedere al graficii se respectă combinaţia de galben-albastru prezentă şi în sigla de partid a liberalilor, textul „Revoluţia bunului-simţ” este încadrat într-un chenar ce sugerează o ştampilă, iar Crin Antonescu este prezentat într-o atitudine ce-i conferă o anume prestanţă ce aminteşte de Tăriceanu în situaţii similare.

Sorin Oprescu

Slogan: „Hai România!”

Oprescu mi se pare total neinspirat cu acest mesaj electoral, care aminteşte mai mult de fotbal decât de politică şi guvernare. Îndemnul de tip pompieristic ilustrează cu succes maniera în care a condus până în prezent Oprescu capitala, în calitate de primar.

Culoarea folosită de independentul Oprescu este un albastru deschis, un bleu ca cel de pe steagul Israelului, iar sigla electorală este o stea cu şapte colţuri într-un cerc. Sigla a fost concepută se pare de un evreu şi are anumite semnificaţii esoterice.

Corneliu Vadim Tudor

Slogan: „Jos Mafia! Sus Patria!”

Vadim este el însuşi la fel de expirat ca şi sloganul cu care a defilat în întreaga sa cariera politică. Mesajul său se vrea a fi unul naţionalist, de apărare a naţiunii şi refacere a României Mari, dar prin atitudinea sa liderul PRM a discreditat acest ideal şi l-a împins în derizoriu. De asemenea nu a precizat niciodată din cine este compusă „Mafia” de care tot vorbeşte.

George Becali

Slogan: „Credinţă, nădejde şi dragoste”

Personal nu am văzut pe afişele electorale ale latifundiarului de Pipera sloganul de campanie, pe ele scriind doar „Becali preşedinte”, un slogan pe măsura unui narcisist, megaloman şi infatuat ca nea Gigi. Dar pentru că acest slogan era prezent şi pe afişele celorlalţi candidaţi, m-am gândit să cercetez puţin şi am aflat şi mesajul oficial cu care Gigi becali şi-a inaugurat campania.

Este un mesaj creştin ortodox, tipic pentru Becali. Nu prea îmi este clar ce caută dragostea în politică. Dar mă rog…

Este prezentă şi sigla PNG-CD, steaua cu 8 colţuri şi culoarea verde care aminteşte de mişcarea legionară din România.

Eduard Manole

Sloganuri: “Vă dau ţara înapoi!” “Sunt român şi nu sunt de vânzare!” „România pentru români”

Candidatul independent Eduard Manole visează să transforme România într-un paradis fiscal. Mesajul său aminteşte de celebrul „Nu ne vindem ţara!” de la începutul anilor ’90. Are o tentă naţionalistă şi pune accentul pe revoluţia în plan economic mai degrabă decât social, politic sau legislativ. Nu ştim însă ce economie prefigurează: centralizată, de tip comunist, sau capitalistă?

Constantin Rotaru

Slogan: „România mea, a ta, a noastră!”

Constantin Rotaru este reprezentantul politic al nostalgicilor comunişti. Mesajul este cam slab şi nu prea sugestiv pentru orientarea politică a domniei sale. Pe scurt poate fi rezumat la „România trebuie să fie a întregului popor, în frunte cu mine”.

Sigla reprezentând un soare stilizat întăreşte ideea de comunism.

Remus Cernea

Slogan: „Gândeşte îndrăzneţ!”

Remus Cernea, cel mai atipic candidat la funcţia de preşedinte al României, este reprezentant al Partidului Verde de factură ecologistă. După cum se ştie ecologismul, ca produs de import, este un fel de comunism „re-branduit”.

Dacă privim sloganul din perspectiva alegătorului, chiar este o gândire îndrăzneaţă să votezi un preşedinte cu părul lung, cu barbă, care locuieşte cu părinţii, este întreţinut de aceştia şi care de curând ameninţa că îşi dă foc în faţa sediului TVR pentru că i se refuzase candidatura la preşedinţie.

Dacă privim din cealaltă perspectivă, de asemenea, candidatul are o gândire foarte îndrăzneaţă, dacă speră să devină preşedinte.

Pe afişe apare, normal, mult verde iar sigla este un fel de floarea-soarelui în stilul celor de pe etichetele sticlelor de ulei comestibil.

Sunt foarte curios care dintre aceste campanii ale candidaţilor, va avea mai mult impact asupra alegătorilor. Abia aştept ziua de duminică 22 noiembrie!

Anunțuri
  1. Sâmbătă 21 Noiembrie, 2009 la 9:03 am

    O mica observatie. In momentul declansarii crizei, PDL-ul nu mai era la guvernare. De fapt nu mai era la guvernare din 3 aprilie 2007, atunci cand Tariceanu a restructurat guvernul, din acesta facind parte numai PNL-ul, UDMR-ul si un independent la externe.

    Si o intrebare pe care eu tot mi-o pun si nu gasesc raspuns. Poate te prinzi tu si ma luminezi si pe mine. De ce in toate afisele lui Basescu acesta apare cu capul taiat? Nu apare si el intreg ca ceilalti. Nu accept raspunsuri ca de exemplu: sa nu i vada chelia etc.

    • dantanasescu
      Sâmbătă 21 Noiembrie, 2009 la 12:09 pm

      E posibil să ai dreptate. Nu am verificat informaţia pentru că ceea ce am vrut să scot în evidenţă este faptul că liberalii erau la guvernare în frunte cu Tăriceanu, cu sau fără PD-L.

      Referitor la fotografiile cu capul lui Băsescu tăiat, e posibil să fie doar o chestie fără intenţie sau poate că cei care au conceput afişul au vrut să pună astfel accentul mai mult pe ochi, folosind un plan mai apropiat, ştiut fiind că privirea chiorâş a lui Băse are un mare efect asupra publicului.

  2. Sâmbătă 21 Noiembrie, 2009 la 8:49 pm

    pozele sunt bune de tot
    cat despre candidati, nu am ce zice. sper doar sa cada Base si sa castige Antonescu.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: