Prima pagină > Foto > Fotografia pe film mai are vreun viitor?

Fotografia pe film mai are vreun viitor?

marți 24 Noiembrie, 2009 Lasă un comentariu Go to comments

Cochetez de ceva vreme cu ideea de a mă reîntoarce la fotografia pe film.  „Reîntoarce” e un fel de a spune, pentru că experienţa mea în materie de fotografie clasică se rezumă la câteva filme trase cu un aparat Smena 8M, pe care l-am cumpărat din târg la puţin timp după revoluţie.  Aparatul era nou şi primele poze pe care le-am făcut cu el au fost la munte, iarna şi la vremea aceea mi s-au părut extraordinare.

Dar de ce aş face acest lucru, asaltat fiind de uriaşa ofertă de aparate foto digitale, care mai de care mai sofisticate?

Păi în primul rând datorită calităţii. Dacă aparatele digitale moderne se laudă cu rezoluţii de ordinul zecilor de mega pixeli, o fotografie pe film are o rezoluţie de ordinul giga pixelilor. Apoi este vorba de efectul artistic unic, pe care îl oferă o fotografie pe film.

Raportat la problema costului, un aparat profesional pe film, second-hand, costă câteva sute de RON, pe când un DSLR profesional full frame, costă câteva zeci de mii de RON. Chiar şi un aparat pe film nou, care încă se mai fabrică, costă destul de puţin.

Pentru un fotograf pasionat, experienţa filmului este un test şi o provocare, deoarece, spre deosebire de fotografia digitală, rezultatul se poate vedea abia după developare. În consecinţă trebuie să fii foarte atent la corectitudine şi foarte chibzuit cu cadrele pentru că orice greşeală te va costa la buzunar.

Acum, unii vor veni să spună că sunt şi dezavantaje. Normal că sunt! În primul rând costurile de post-procesare. E nevoie să cumperi în permanenţă filme, care trebuiesc developate, fie în laboratorul propriu – ceea ce înseamnă procurarea de reactivi şi aparatură de developare –  fie în laboratoarele şi centrele specializate, unde de asemenea trebuiesc daţi bani. La acestea se mai adaugă costurile pentru printare/developare pe hârtie şi deoarece filmele se deteriorează în timp, mai apare necesitatea de a le scana şi transpune în format digital, pentru conservare.

Dar nu acestea sunt motivele care mă fac să cred că viitorul fotografiei pe film este incert. Problema este că mulţi dintre marii producători de aparatură foto, au anunţat sistarea producţiei pentru aparatele foto pe film şi în consecinţă şi fabricarea de film fotografic şi alte accesorii necesare acestei activităţi vor deveni inutile. Deja văd din ce în ce mai puţine laboratoare fotografice şi locuri de unde se pot procura filme în format normal de 36×24 mm, ca să nu mai vorbesc de filmele pentru aparatele pe format mediu, ca acesta, care nu se găseau nici înainte.

Mai apare o altă problemă legată de aparatele pe film second-hand. Multe dintre acestea nu se mai fabrică de decenii bune. Deci, în caz de defecţiune, nu se găsesc componente de schimb, multe dintre ele au o uzură pronunţată sau folosesc acumulatori care nu se mai fabrică.

Mă gândeam să îmi iau un SLR, care să aibă autofocus, exponomentru încorporat, transport automat al filmului şi obiective compatibile cu cele ale unui DSLR echivalent. Mă gândeam la un Canon, sau chiar la un aparat 100% mecanic ca acesta.

Voi ce părere aveţi? Aştept opinii…

  1. mihai101
    miercuri 25 Noiembrie, 2009 la 11:35 am

    interesant articolul. eu as opta pentru un aparat digital.

    • dantanasescu
      miercuri 25 Noiembrie, 2009 la 2:11 pm

      D-astea deja am. Nu intră la capitolul ăsta.

  2. vineri 27 Noiembrie, 2009 la 1:51 am

    Eu visez la zilele cand faceam fotografii alb-negru. Nu mai fac pentru ca nu mai exista filme, reactivi, hartie😦

    Asa ca nu mai fac deloc fotografii. Cand e ceva de memorat, deschid ochii, mintea si sufletul cat pot. Ce nu reusesc sa retin… asta e. Maine o sa fie altceva de admirat.

    • dantanasescu
      vineri 27 Noiembrie, 2009 la 2:51 am

      Şi totuşi, unii mai fac fotografii pe film…

  3. sâmbătă 28 Noiembrie, 2009 la 12:07 am

    Am toata admiratia si stima pentru ei. Si e adevarat, nimic nu poate inlocui o fotografie clasica pe film… dap. Parerea mea, evident.

  4. joi 14 Ianuarie, 2010 la 4:37 pm

    Salut Dan.

    Am un CMEHA 8M acasa, e impecabil, anunta-ma daca il vrei.

    • dantanasescu
      joi 14 Ianuarie, 2010 la 4:53 pm

      Am şi eu unul!🙂

    • sâmbătă 30 Ianuarie, 2010 la 2:55 pm

      Hey!..in legatura cu Cmeha 8M pe care il ai…
      Vrei sa il vinzi?!..
      M’ar interesa aparatul…
      astept un raspuns pe blogul meu, te rog!!..

      • dantanasescu
        sâmbătă 30 Ianuarie, 2010 la 6:55 pm

        Nu cred că îl vând aşa curând.🙂 Dar vezi că a mai comentat aici cineva care spune că are unul.

  5. Duminică 31 Ianuarie, 2010 la 5:50 pm

    dantanasescu :
    Nu cred că îl vând aşa curând. Dar vezi că a mai comentat aici cineva care spune că are unul.

    Pio de la comentul lui am lasat raspuns daca il vinde :D…nu stiu cum pot lua legatura cu el mai bine🙂..

    • dantanasescu
      Duminică 31 Ianuarie, 2010 la 9:27 pm

      Păi ce e aşa complicat! Vezi că acolo unde a comentat, la numele lui are un link. Intră acolo pe site, unde este el webmaster şi uită-te, poate are o adresă de e-mail, jos de tot pe pagină!

      • Duminică 31 Ianuarie, 2010 la 9:29 pm

        ma uitasem deja;) si nu gasisem si nu am vrut sa ii las coment aiurea la vreun post, ca nu avea legatura,…merci oricum:)

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

